Wybór plecaka do szkoły nie jest prosty - uczniowie muszą nosić dużo podręczników, które mają swoją wagę. Dzieci cały czas rosną, rozwijają się, a ich kręgosłup i stawy są podatne na zwyrodnienia. Szkolny plecak musi być zatem bezpieczny, pojemny i wygodny.

Plecak czy tornister?

plecak młodzieżowy

Tornister różni się od plecaka usztywnieniem oraz ukształtowaniem pleców. Odpowiednie ułożenie wspiera prawidłową postawę u dziecka. Z tego powodu będzie to lepszy wybór dla pierwszoklasisty. Plecaki dla dzieci nie posiadają takiego usztywnienia, ale za to są nieco lżejsze. Na rynku można jednak znaleźć plecaki, które również są wyposażone w profilowane usztywnienie i z tego powodu mogą być dobrą alternatywą. Sporą popularnością cieszą się również torby z kółkami, które odciążają kręgosłup, ponieważ dziecko może ciągnąć torbę za sobą, zamiast nosić ją na plecach.

Waga torby

Plecaki dla dzieci produkowane są w ogromnej ilości modeli, dlatego warto zwrócić uwagę na wagę wybranej torby. Badania pokazują, że plecak wypełniony akcesoriami szkolnymi i podręcznikami nie może przekraczać dziesięciu procent wagi dziecka. Niestety, rzeczywistość pokazuje, że zmieszczenie się w tym limicie jest bardzo trudne, zwłaszcza biorąc pod uwagę ilość podręczników, ćwiczeń i zeszytów, które muszą ze sobą nosić uczniowie. Najlepiej zatem wybierać takie plecaki dla dzieci, które mają obniżoną wagę.

Jaki kształt?

Waga to jest istotnym parametrem podczas wyboru plecaka, ale również istotny jest jego kształt. Torba musi być dostosowana do kształtu pleców dziecka, jego sylwetki oraz wzrostu. Tył plecaka ma ściśle przylegać do pleców dziecka, natomiast szelki muszą być łatwe do regulowania. Warto sprawdzić, czy szelki są wystarczająco szerokie, aby dawały dobre podparcie i nie uwierały w czasie noszenia. Istotne jest również to, z jakiego materiału zostały wykonane - czy są wytrzymałe, posiadają dodatkową warstwę z miękkiego materiału i siateczkę zapobiegającą odparzaniu. Plecak dla dziecka nie powinien wystawać zbytnio poza szerokość pleców ucznia.